Štátna dotácia byty nezlacnie
Štátna bonifikácia hypotekárnych úverov znižuje náklady na bývanie pre ľudí, ktorí splnia podmienky, pretože si so štátnou podporou môžu požičať peniaze za nižší úrok ako pôvodne. Ale to zvyšuje náklady na bývanie pre tých, ktorí nesplnili podmienky a sú vystavení zvýšenej konkurencii zo strany "podporených" záujemcov o bývanie. Týmto spôsobom sú ľudia, z ktorých mnohí nemajú vlastné bývanie, štátom nútení hradiť náklady pôžičiek vybraných ľudí. Dotovanie tak odvádza zdroje z ostatných, produktívnejších spôsobov použitia. Tak sa napríklad môže stať, že mladá rodina tesne nespĺňajúca podmienku 1,3-násobku minimálnej mzdy a len tak-tak splácajúca vlastný úver, alebo človek šetriaci každú korunu na zaplatenie prenájmu, budú "vďaka" štátnej podpore nedobrovoľne prispievať na bývanie človeku vykazujúceho príjem do 24 000 Sk, ktorý však nepotrebuje nutne riešiť otázku bývania, ale veľmi rád využije túto možnosť.
Navyše vláda chce, aby sa na zvýhodnených hypotékach pre vybranú skupinu ľudí podieľali aj samotné banky prostredníctvom zníženia úroku. Aj tento návrh názorne ilustruje, ako veľmi súčasná vláda nerozumie prirodzeným ekonomickým zákonitostiam. Všetky podnikateľské subjekty, teda aj banky, sa pri svojom fungovaní riadia okrem motívu zisku aj snahou o čo najväčšie eliminovanie rizika. Toto riziko závisí aj od ekonomického statusu, príjmu alebo vekovej kategórie klienta. Platí pravidlo, že čím rizikovejší typ klienta, tým vyšší hypotekárny úrok. Jednu z rizikových skupín pri poskytovaní hypotekárnych úverov predstavujú aj "mladí" ľudia s nie "nadpriemerným" príjmom, teda kategória, ktorú si na účel podpory vymysleli štátni úradníci. Našťastie, štát už nemôže diktovať bankám, ako sa majú správať. Ako si banky môžu zachovať zisk a poistiť sa oproti riziku? V prípade klienta, ktorému by inak požičali za 7-percentný úrok ale štát od nich chce, aby požičali za 5,5 percenta sa týmto podmienkam môžu prispôsobiť tak, že pôvodnú úrokovú sadzbu zdvihnú práve o 1,5 (v našom príklade na 8,5 percenta), čím kompenzujú nútenú bonifikáciu.
Odstránenie týchto bariér predstavuje systémovejší prístup pri riešení otázky bývania nízkopríjmových skupín obyvateľstva než aktuálne aktivity vlády.
(Článok je publikovaný aj na stránke INESS a v Hospodárskych novinách)